1153 Frivillig besøksvenn med hund

Mål:

Lære hundeeiere med ekvipasjer god og riktig trening, slik at vi får gode hunder til å delta på dyreassisterte aktiviteter.

  • I dette ligger å unngå skade og uheldige episoder for folk eller dyr og se til at institusjoner som tar inn dyr, har en grad av kvalitetsikring av ekvipasjene.

Målgruppe:

Hundeeiere med ekvipasjer som ønsker å tilby frivilllig besøkstjeneste gjennom lokal hundeklubb eller organisasjoner som tilbyr en slik tjeneste, som Røde Kors.

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader:

Kurset er et samarbeid mellom NKK og Antrozoologisenteret på Ås.
Kurset går over 2 helger fra fredag til søndag med 6 mnd. egentrening for ekvipasjene i mellom helgesamlingene.

1. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Presentasjon av kursplanen og deltakende ekvipasjer.

Stikkord:

Avklaring av tema, forventninger og forutsetninger for videre jobbing.
Forstå betydningen av å velge innlæringsmetoder som ivaretar dyrets velferd.

Arbeidsform:

Teori med diskusjon

Problemstillinger:

En utfordring kan være at hunden ikke er grunntrent eller har mental kapasitet til en slik type jobb.
Hunden må bestå mental test gjort av lærer for at ekvipasjen skal kunne delta på kurset.

2. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Kjennskap til ulike begrep innen dyreassisterte intervensjoner, mental sjekk av hund og kunnskap om hundens adferd, raseegenskaper og grunnleggende om innlæring.

Stikkord:

Begrepsoversikt omkring dyreassisterte intervensjoner.
Forstå samfunnsansvaret ved å skulle bringe hund inn på ulike institusjoner.
Forstå viktigheten av å sette hunden og pasientens interesser i fokus.
Kunnskap om hundens adferd, raseegenskaper, hundehelse ol.

Arbeidsform:

Kombinasjon mellom teoretiske foredrag, gruppediskusjoner og praktiske øvelser med veiledning i ulike miljøsituasjoner.

Problemstillinger:

Utfordring for arrangør å finne ulike treningsutfordringer inne og ute for å forberede ekvipasjene på framtidige oppgaver.

3. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Kunnskap om læringsteori på hund, forståelse for risikohåndtering og utvikling av treningsplan for fremgangsrik trening videre.

Stikkord:

Økt kunnskap om læringsteori.
Legge opp treningsplan for å trene fremgangsrikt.
Evne til å vurdere hvilke øvelser og ferdigheter hunden har forutsetning for å lære.
Start med ulike øvelser: håndtering, bli hos pasient, sitt, ligg, gå pent i bånd og begynne apportering av ulike gjenstander.
Motivasjon for økt kunnskapssøking etter kurs slutt.

Arbeidsform:

Teori, praktiske øvelser med veiledning og gruppediskusjoner.

4. samling

Timer med lærer: 2

Tema:

Gjennomgang av treningsdagbok for egentreningen og aktuelle problemstillinger ekvipasjene har hatt.

Stikkord:

Treningsdagbok. Hva har ekvipasjene lyktes med og hva har vært vanskelig?

Arbeidsform:

Gruppediskusjoner styrt av lærer.

Problemstillinger:

Ekvipasjene har 6 mnd. med individuell jobbing vurdert til 120 timer med oppfølging av lokale instruktører og kursinstruktør. Utfordringen er om ekvipasjene har klart å legge inn nok trening underveis.

5. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Utdypende kunnskap om temaet og videreutvikling av den praktiske arbeidet hos ekvipasjene.

Stikkord:

Økt kunnskap om læringsteori. Legge opp treningsplan for å trene fremgangsrikt. Motivasjon for økt kunnskapssøking etter kursslutt.
Videreutvikle de øvelser som ekvipasjen har trent på; sitt og bli, ligg og bli, legge hodet i fanget, apportering, holde seg passiv med dyreforstyrrelser og håndtere forstyrrelser fra ulike pasienter som krykker, rullestol, høye lyder, rare bevegelser ol.

Arbeidsform:

Foredrag, praktiske øvelser og gruppediskusjoner.

6. samling

Timer med lærer: 8

Tema:

Hva har vi lært? Hvordan kan vi bruke kunnskapen videre? Informasjon om Røde Kors besøkstjeneste og deres tilbud.

Stikkord:

Hvilke øvelser bør vi kunne?
Hvilke erfaring har Røde Kors (evt. andre besøkstjenester) med å være besøksvenn.
Hvilke utfordringer kan vi møte som mennesker i møte med mennesker med ulike funksjonsnedsettelser?

Arbeidsform:

Foredrag, praktiske øvelser og gruppediskusjoner.

Problemstillinger:

Etter endt kurs er det teoretisk og praktisk prøve før ekvipasjene kan godkjennes.

Litteratur/materiell for deltakerne:

Brosjyre utviklet av Antrozoologisenteret.
Bra relasjon av K. Svartberg.
Kompendium fra Antrozoologisenteret.

Krav til lærer/instruktør:

Trinn 3 instruktør med videreutdanning innen dyreassisterte intervensjoner.

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør:

Opplegg for evaluering:

Fremgangen til ekvipasjen evalueres fortløpende av instruktør. Sluttevalurering av deltakere og instruktør.