1131 Håndball

Mål:

  • Øke ferdighetene i håndball.
    • Få nye tips til trening med og uten ball.
    • Bli en bedre lagspiller.

Målgruppe:

Deltakerene på Fylkesleir 2011

Antall deltakere:

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader:

Kurset holdes over 2 dager med 6 timer hver dag.

1. samling

Timer med lærer: 6

Timer uten lærer: 0

Tema:

Bli kjent samt øve på grunnleggende ballferdigheter, mottak og passninger

Stikkord:

Tekniske ballferdigheter (eks: stusse ballen på mange forskje måter, sjonglere med ball)
Parøvelser (eks:samarbeide om å frakte ball fra A til B ut i fra forskjellige kriterier), samarbeid i smågrupper (parsisten)
Instruksjon og veileding fra instruktørene. Noen ganger veileder barna hverandre.

Arbeidsform:

Fysisk trening, teori og veiledning

Problemstillinger:

Nivå og aldersforskjell på deltakerene kan være et problem. Vi velger øvelser som gir utfordringer til alle på det nivå de er på og lager lag/grupper hvor vi setter sammen jevne grupper

2. samling

Timer med lærer: 6

Timer uten lærer: 0

Tema:

Finter, ulike skudd og kamptrening

Stikkord:

Øve på finter, både høyre og venstre, piruettfinter, grunnskudd, hoppskudd.
Øve på å bruke den "skjeve" armen ved passninger.
Bruke en leik det er to lag med en medisinball i midten. Hver spiller har en ball og skal treffe medisinballen slik at den ruller over til motsatt side (sjøslag).
Kondistrening: Ulike typer stafetter med og uten ball.
Kjegleleiken: to lag, to benker med kjegler på. Lagene skal forsvare sine kjegler. Lagene skal treffe det andre lagets kjegler slik at de velter. På denne måten kan laget ta med seg de velta kjeglene over til sin side. Det laget som får alle kjeglene på sin side har vunnet.
Kamptrening: Ta ibruk det en har lært gjennom teori og handling ved å spille to lag mot hverandre (håndballkamp 2X 20min).

Arbeidsform:

Fysisk trening gjennom stafetter, lek, kortinervall og kamptrening. Teori (håndballregler) og veiledning av intruktørene under hele prosessen.

Problemstillinger:

Hvordan kan vi trene styrke i kastarmen og pressisjon?
Hvordan få spillerne til å bli gode lagspillere med god spilleforståelse, godt overblikk over banen?

Krav til lærer/instruktør:

Instruktøren bør ha mye erfaring med barn og håndball.