1115 Agility - konkurranse kl 1 - helg
Mål
Å gjøre ekvipasjen og eieren klar for å starte i agilitykonkurranse klasse 1
Målgruppe
Ekvipasjer og hundeeiere som har gått nybegynnerkurs i agility, og som er trygg på hvert enkelt hinder
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset går over to hele dager, 6 timer hver dag. Kan med fordel være en uke mellom de to kursdagene.
1. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Motivasjon, fart, sikkerhet, felthinder, høyre- og venstreføringer
Stikkord
Hver ekvipasje trener korte økter på hver kombinasjon/hvert hinder. Mellom øktene skal hunden være passiv eller ligge i bilen. Teori taes fortløpende underveis, både ved instruktørene, og spørsmål/tilbakemeldinger fra de andre deltakerne.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori og praksis. Kun en hund om gangen på banen, mens de andre hviler i bilene.
Problemstillinger
Finne ut hvilken belønning som fungerer best på hver enkelt hund, leke eller godbiter, og når skal det gis?. Hvordan øke farten, og likevel ha kontroll? Hvordan trene inn at hunden tar feltene hver gang? Hva som kan trenes på utenom banen, feks. startene og å ha hunden på motsatt side av det man vanligvis har. Ulike kombinasjoner settes opp, og man prøver forskjellige metoder for å se hva som fungerer best.
2. samling
Timer med lærer: 6
Tema
Banebygging, lese tegninger, føring, briefing av bane, konkurranseregler
Stikkord
Hver ekvipasje trener korte økter på hver kombinasjon/hvert hinder. Mellom øktene skal hunden være passiv eller ligge i bilen. Teori taes fortløpende underveis, både ved instruktørene, og spørsmål/tilbakemeldinger fra de andre deltakerne.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori og praksis. Kun en hund om gangen på banen, mens de andre hviler i bilene.
Problemstillinger
Hundefører må lære å lese og bygge en bane etter tegning. Hvordan føre hunden mest mulig effektivt, trygt og raskt gjennom en hel bane? Hvilke bytter skal taes, og når er det mest effektivt å foreta bytte? Ved at en person er fører, og en person "er hund", vil den som "er hund" raskt skjønne hvor viktig korrekt føring er. Hvordan briefe en bane før konkurranse? Kort gjennomgang av regelverket. Til slutt oppsummering og evaluering av kurset.
Litteratur/materiell for deltakerne
Forskjellige banetegninger NKK's Agilityregler
Krav til lærer/instruktør
Helst godkjent Trinn 1-instruktør NKK, samt lang erfaring med egne hunder i agilitykonkurranser
Opplegg for evaluering
Settes av tid på slutten av kurset