1113 Blodspor - rekruttlag
Mål
Gi deltakerne teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter for blodsportrening av egen hund. Målet for kurset er at deltakerne skal komme så langt at de deltar på sin første blodsporprøve i løpet av eller i etterkant av kurset.
Målgruppe
Nybegynnere og ekvipasjer som er i gang med blodsportrening men synes de enda mangler noe før de våger deg på blodsporprøve.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Teorikveld først, så samling en gang per måned i skogen (tre ganger før sommerferien og to etter). Deltakerne oppfordres til å møtes for trening mellom samlingene.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Presentasjon og teori
Stikkord
Presentasjon, hvorfor drive med blodspor, vitring, legge spor; hvordan og utstyr, gå spor; hvordan og utstyr, sporprøve, ettersøk av skadet vilt, videre opplegg
Arbeidsform og gjennomføring
Foredrag med Power Point, white-board og diskusjon
Problemstillinger
Hvorfor drive med blodspor? Hvordan legge spor - hva er det viktig å ta hensyn til? Hvordan gå spor? Utstyr?
2. samling
Timer med lærer: 7
Tema
Teori og praktisk sporarbeid
Stikkord
Komme i gang: Vi legger blodspor. Hvordan gjør vi det? Alle hunder får gå to blodspor hver. Observere en ferdig utdannet hund gå et treningsspor lagt etter konkurransereglene.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening med veiledning, teori og diskusjon
Problemstillinger
Hvordan legger vi sporet? Hva gjør vi om hunden ikke viser interesse for å gå sporet? Flere måter å komme i gang på. Treningsstrategi videre for hver enkelt.
3. samling
Timer med lærer: 7
Tema
Teori og praktisk sporarbeid
Stikkord
Legge spor. Vi øker vanskelighetsgraden på sporet; lengde, vinkler. Teori: Treningstips. Diskusjon
Arbeidsform og gjennomføring
Observasjon og praktisk trening med veiledning. Teori og diskusjon
Problemstillinger
Hva gjør vi for å få hunden til å spore i et behagelig tempo? Treningsstrategi videre for hver enkelt.
4. samling
Timer med lærer: 7
Tema
Teori og praktisk sporarbeid
Stikkord
Praksis: Legger spor for hverandre. Vi øker vanskelighetsgraden på sporet; lengde, vinkler, avhopp, terrengskifte. Teori: Vær, vind, underlag og vitring.
Arbeidsform og gjennomføring
Observasjon og praktisk trening med veiledning. Teori og diskusjon
Problemstillinger
Hvilken innvirkning har vær og terreng på vitringsforholdene? Hva er viktig å tenke på i forhold til vind? Treningsstrategi videre for hver enkelt.
5. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Praktisk sporarbeid
Stikkord
Praksis: Legger spor for hverandre. Vi øker vanskelighetsgraden på sporet; lengde, vinkler, avhopp, terrengskifte.
Arbeidsform og gjennomføring
Observasjon og praktisk trening med veiledning. Diskusjon
Problemstillinger
Erfaringer gjort gjennom sommerens trening? Problemer som har oppstått? Treningsstrategi videre for hver enkelt.
6. samling
Timer med lærer: 7
Tema
Teori og praktisk sporarbeid
Stikkord
Praksis: Legger spor for hverandre. Vi øker vanskelighetsgraden på sporet; lengde, vinkler, avhopp, terrengskifte. Teori: Sporprøve; påmelding, forberedelse, prøvesituasjonen
Arbeidsform og gjennomføring
Observasjon og praktisk trening med veiledning. Teori og diskusjon
Problemstillinger
Hvordan melder jeg meg på sporprøve? Hva skjer på en prøve? Treningsstrategi videre for hver enkelt.
Litteratur/materiell for deltakerne
Powerpointpresentasjonen fra teorikvelden. Ark med teori og tips i forhold til tema på samlingene. Norsk Kennel Klub: Regelverk for blodsporprøver.
Krav til lærer/instruktør
Person med bred erfaring i trening til og føringa av egen hund på blodsporprøver.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Kristian Carlsson: Aktivera din hund genom viltspårning Åke Sjöström m. fl.: Ettersøk av skadet vilt
Opplegg for evaluering
Grundig gjennomgang av hver enkelt ekvipasje. Diskusjon. Evalueringsskjema.