1039 Jervebås - hvordan å lage en.
Mål
Deltakerne skal kunne tegne jervebåsen i hel form og med alle delene.
Deltakerne skal få innsikt i regelverket rundt jervejakt.
Deltakerne skal lære å sette ut bås i naturen og å legge ut åte.
Målgruppe
Interesserte jegere som ser viktigheten av at jervebestanden holdes på et nivå som myndighetene bestemmer.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset er lagt opp med en del teori og mye praksis, både ved laging av bås samt utsetting og åtelegging.
Materialmengde skal beregnes i detalj. Båsene skal laftes og det er beregnet opplæring i lafting og sammensetting av båsen. Delene må tilpasses slik at det ikke er noe problem å sette den sammen ute i naturen.
1. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Teori om hvordan en bås er bygget opp og hvordan bruke den.
Stikkord
Tegning av bås etter statens minstemål. Tegning av detaljer og målsetting av de forskjellige delene. Regelverk for utsetting og bruk av fangstbås. Beregning av materialer og bestilling av deler. Søknader om bruk av snøscooter og varslingsrutiner til fylkesmann, kommune og mattilsynet.
Arbeidsform og gjennomføring
Foredrag og eget arbeid med tegninger
2. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Bygging av bås
Stikkord
Denne kvelden er avsatt til oppmåing og inntegning av de forskjellige delene på mateialene, kapping og lafting.
Arbeidsform og gjennomføring
Vi bygger båsen som et teamarbeid
3. samling
Timer med lærer: 4
Tema
Ferdigstillelse og utplassering av bås.
Stikkord
Ferdiggjøring av bås, utplassering på egnet sted og hvordan legge ut åte.
Arbeidsform og gjennomføring
Teamarbeid på grunn av tunge løft og mye nødvendig utstyr som skal være med.
Litteratur/materiell for deltakerne
Lovverk. Minstemål og krav til materialbruk definert av Direktoratet for Naturforvaltning.
Krav til lærer/instruktør
Snekkerkyndig med erfaring fra lafting. Kunnskaper med tegning og beregning av materialer. Kunnskaper om lovverk og erfaring med fangstbås.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Ingen.
Opplegg for evaluering
Bruk av enkelt evalueringsskjema hvor spørsmål om mangler ved kurset og muligheter for forbedringer er viktige spørsmål. Ros og ris er viktig.