1026 Staudenes egenskaper og formering

Mål

Etter endt kurs skal deltakerne kunne velge de rette staudene i forhold til lys, skygge og høyde. De skal også ha kunnskap om frøinnhenting, hvordan drive frem egne stauder både på friland (i benk)og i drivhus eller inne under kunstlys.

Målgruppe

Alle som ønsker å tilegne seg kunnskap om stauder, formering og valg av stauder i forhold til vekstforhold. Det forutsettes ingen forkunnskaper.

Antall deltakere

Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.

Eventuelle merknader

Kurset vil også gi grundig kunnskap om å drive frem egne planter fra frø, stiklinger og ved deling (generativ og vegetativ formering). Deltakerne vil få kunnskap om hvorfor en plante blir kategorisert som staude. Det vil bli forelesning og gjennomgang av de enkelte deltemaer i plenum med påfølgende gruppearbeid Første hagevandring vil ha fokus på blomstrende stauderAndre hagevandring vil fokusere på flerårige kryddervekster Kurset starter om våren og avsluttes i februar/mars året etter for å kunne følge plantenes forskjellige faser.

1. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Staudenes egenskaper.

Stikkord

Blomstringstid, høyde, farge, lysforhold og jordsammensetning.

Arbeidsform og gjennomføring

Forelesning med påfølgende gruppearbeid.

Problemstillinger

Planlegging av beplantning med utgangspunkt i vekstforhold.

2. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Giftige planter

Stikkord

Historie, Hvorfor er de giftige? Virkningsmekanismer, de vanligste artenes giftighetsgrad. Hvordan reagere ved tegn på forgiftning?

Arbeidsform og gjennomføring

Forelesning i plenum med påfølgende gruppearbeid..

Problemstillinger

Plantenes egenskaper sett i forhold til hvor de skal plantes, for eksempel parker, lekeplasser, egen hage osv.

3. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Fordypning i utvalgte stauder.

Stikkord

Plantevalg i forhold til vekstforhold, plassering, og naboplantenes egenskaper og farger.

Arbeidsform og gjennomføring

Foredrag.

Problemstillinger

Valg av rett staude til forholdene. Hvordan lykkes best?

4. samling

Timer med lærer: 2

Tema

Beplantning i praksis, hagevandring.

Stikkord

Plantevalg i forhold til vekstforhold, plassering, naboplantenes egenskaper og farger.

Arbeidsform og gjennomføring

Hagevandring med påfølgende gruppearbeid med vekt på gjenkjenning av de enkelte plantene. Diskusjon om samplantingenes vellykkethet.

Problemstillinger

Valg av rett staude til forholdene, plassering, planter som krever samme vekstforhold, planter som passer sammen.

5. samling

Timer med lærer: 2

Tema

Beplantning i praksis, hagevandring med fokus på flerårige kryddervekster.

Stikkord

Plantevalg i forhold til vekstforhold, plassering, og naboplantenes egenskaper og farger. Innsamling av frø og riktig oppbevaring.

Arbeidsform og gjennomføring

Hagevandring i urtehage med påfølgende gruppearbeid med vekt på gjenkjenning av de enkelte plantene. Diskusjon om samplantingenes vellykkethet.

Problemstillinger

Valg av rett staude til forholdene, plassering, planter som krever samme vekstforhold, planter som passer sammen.

6. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Høstsåing av stauder.

Stikkord

Planlegging forbehandling, valg av planter, vekstforhold.

Arbeidsform og gjennomføring

I plenum og gruppearbeid.

Problemstillinger

Formering, fremgangsmåte for best resultat, vekstforhold, planlegging av neste års planter.

7. samling

Timer med lærer: 3

Tema

Fremdriving av planter i drivhus, vinterhave eller inne med kunstlys.

Stikkord

Planlegging, forbehandling, valg av planter. Hva må man ha før man begynner å så? Hvorfor og hvordan prikle?

Arbeidsform og gjennomføring

I plenum og gruppearbeid.

Problemstillinger

Fremdriving av nye planter fra frø.

Litteratur/materiell for deltakerne

Hageselskapets hefte: Stauder. I tillegg oppfordres kursdeltakerne til å benytte egne bøker.

Krav til lærer/instruktør

Ha nødvendig teoretisk og praktisk kunnskap til å formidle temaet.

Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør

Diverse oppslagsbøker.

Opplegg for evaluering

På siste samling vil man ta opp spørsmålet om kursdeltakerne har fått hva de forventet, eventuelt hva som burde vært annerledes eller vektlagt sterkere. Samtidig vil vi be deltakerne fylle ut evalueringsskjema (benytte Studieforbundets mal for evalueringsskjema).