1026 Staudenes egenskaper og formering
Mål
Etter endt kurs skal deltakerne kunne velge de rette staudene i forhold til lys, skygge og høyde. De skal også ha kunnskap om frøinnhenting, hvordan drive frem egne stauder både på friland (i benk)og i drivhus eller inne under kunstlys.
Målgruppe
Alle som ønsker å tilegne seg kunnskap om stauder, formering og valg av stauder i forhold til vekstforhold. Det forutsettes ingen forkunnskaper.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset vil også gi grundig kunnskap om å drive frem egne planter fra frø, stiklinger og ved deling (generativ og vegetativ formering). Deltakerne vil få kunnskap om hvorfor en plante blir kategorisert som staude. Det vil bli forelesning og gjennomgang av de enkelte deltemaer i plenum med påfølgende gruppearbeid Første hagevandring vil ha fokus på blomstrende stauderAndre hagevandring vil fokusere på flerårige kryddervekster Kurset starter om våren og avsluttes i februar/mars året etter for å kunne følge plantenes forskjellige faser.
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Staudenes egenskaper.
Stikkord
Blomstringstid, høyde, farge, lysforhold og jordsammensetning.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning med påfølgende gruppearbeid.
Problemstillinger
Planlegging av beplantning med utgangspunkt i vekstforhold.
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Giftige planter
Stikkord
Historie, Hvorfor er de giftige? Virkningsmekanismer, de vanligste artenes giftighetsgrad. Hvordan reagere ved tegn på forgiftning?
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning i plenum med påfølgende gruppearbeid..
Problemstillinger
Plantenes egenskaper sett i forhold til hvor de skal plantes, for eksempel parker, lekeplasser, egen hage osv.
3. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Fordypning i utvalgte stauder.
Stikkord
Plantevalg i forhold til vekstforhold, plassering, og naboplantenes egenskaper og farger.
Arbeidsform og gjennomføring
Foredrag.
Problemstillinger
Valg av rett staude til forholdene. Hvordan lykkes best?
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Beplantning i praksis, hagevandring.
Stikkord
Plantevalg i forhold til vekstforhold, plassering, naboplantenes egenskaper og farger.
Arbeidsform og gjennomføring
Hagevandring med påfølgende gruppearbeid med vekt på gjenkjenning av de enkelte plantene. Diskusjon om samplantingenes vellykkethet.
Problemstillinger
Valg av rett staude til forholdene, plassering, planter som krever samme vekstforhold, planter som passer sammen.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Beplantning i praksis, hagevandring med fokus på flerårige kryddervekster.
Stikkord
Plantevalg i forhold til vekstforhold, plassering, og naboplantenes egenskaper og farger. Innsamling av frø og riktig oppbevaring.
Arbeidsform og gjennomføring
Hagevandring i urtehage med påfølgende gruppearbeid med vekt på gjenkjenning av de enkelte plantene. Diskusjon om samplantingenes vellykkethet.
Problemstillinger
Valg av rett staude til forholdene, plassering, planter som krever samme vekstforhold, planter som passer sammen.
6. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Høstsåing av stauder.
Stikkord
Planlegging forbehandling, valg av planter, vekstforhold.
Arbeidsform og gjennomføring
I plenum og gruppearbeid.
Problemstillinger
Formering, fremgangsmåte for best resultat, vekstforhold, planlegging av neste års planter.
7. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Fremdriving av planter i drivhus, vinterhave eller inne med kunstlys.
Stikkord
Planlegging, forbehandling, valg av planter. Hva må man ha før man begynner å så? Hvorfor og hvordan prikle?
Arbeidsform og gjennomføring
I plenum og gruppearbeid.
Problemstillinger
Fremdriving av nye planter fra frø.
Litteratur/materiell for deltakerne
Hageselskapets hefte: Stauder. I tillegg oppfordres kursdeltakerne til å benytte egne bøker.
Krav til lærer/instruktør
Ha nødvendig teoretisk og praktisk kunnskap til å formidle temaet.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Diverse oppslagsbøker.
Opplegg for evaluering
På siste samling vil man ta opp spørsmålet om kursdeltakerne har fått hva de forventet, eventuelt hva som burde vært annerledes eller vektlagt sterkere. Samtidig vil vi be deltakerne fylle ut evalueringsskjema (benytte Studieforbundets mal for evalueringsskjema).