101 Soppkurs for viderekomne

Godkjent for 15-20 timer  |  5-20 deltakere

Mål, læringsmål

Deltakerne skal etter gjennomført kurs kunne bestemme de vanligste matsoppene og de vanligste giftsoppene i vårt distrikt. De skal ha et grundigere kjennskap til de viktigste slekter av storsopper og nøkkelkarakterer innen de forskjellige familier og slekter.

Målgruppe og forkunnskaper

Deltakere som har gjennomgått grunnkurs i sopp og andre soppinteresserte.

Kursinnhold

  1. samling
    Timer med lærer: 3
    Tema:
    Generelt om sopp og om hvordan bestemme sopp. Inndeling av skivesopper etter sporepulverfarge.
    Rørsopper. Generelt om bygning og økologi.
    Arbeidsform:
    Forelesning med demonstrasjon av friske sopper. Bestemmelsesøvelser.

  2. samling
    Timer med lærer: 3
    Tema:
    Slekter med hvite sporer.
    Stikkord:
    Hvitsporete slekter: Fluesopper Amanita, traktsopper Citocybe og musseronger Tricholoma..
    Kremler og risker.
    Arbeidsform:
    Forelesning med demonstrasjon av friske sopper. Bestemmelsesøvelser.

  3. samling
    Timer med lærer: 3
    Tema:

    Rødsporete, svartsporete og brunsporete slekter. Piggsopp, fåresopp, kantareller, buksopper.
    Arbeidsform:
    Forelesning med demonstrasjon av friske sopper. Bestemmelsesøvelser.

  4. samling
    Timer med lærer: 6
    Tema:
    Ekskursjon.
    Stikkord:
    Innsamling og bestemmelse av sopp
    Arbeidsform:
    Ekskursjon med sortering og bestemmelser av innsamlet materiale.

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Forelesning
  • Diskusjon
  • Demonstrasjon

Ekskursjon med sopplukking

Lenker til eksempler på kursprogram

Krav til lærer/instruktør

Instruktøren bør være soppsakkyndig eller kunne dokumentere tilsvarende kunnskaper.

Læringsressurser

Norske sopper, I.L. Egeland & S. Myhr, 4. utg. 2011, ISBN 978-82-05-41485-3.
Kompendium for utdannelse av soppsakkyndige, Norges sopp- og nyttevekstforbund 2012..

Eventuelle merknader

Deltakerne tar med seg friskt materiale til hver kurskveld i den grad dette er mulig.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.