294 Bærekraftig og estetisk hageplanlegging

Godkjent for 16-22 timer  |  5-30 deltakere

Mål, læringsmål

Deltakerne skal lære å planlegge sin egen hage/balkong i et bærekraftig kretsløp. Deltakerne får kunnskap om hvordan egne holdninger og handlinger kan bidra til bærekraftig bruk i hagen/balkongen.

Målgruppe og forkunnskaper

Alle med interesse for dyrking i balkonger og hager.

Kursinnhold

  • Lære om sanking av frø/knoller til dyrking i en estetisk sammenheng
  • Tips og råd for små hager
  • Lære om avfallshåndtering til gjenbruk og kompostering
  • Kompostering i praksis
  • Hagevandring med læring om stiklinger av rhododendron
  • Hagevandring med instruktør i storhage med blant annet løker og trær
  • Vannliljeplanting
  • Ulike planter og stauders egenskaper med planteinstruksjoner
  • Hvordan bruke epler og grønnkål til gele og drikk
  • Fugler i hagens kretsløp
  • Løkplanter og knoller. Hvordan trives de best mulig?
  • Lære om hvordan naturens vekster kan brukes til matlaging.
  • Hvordan planlegge og lage egne dekorasjoner til jul

Arbeidsmåte

  • Veiledning med instruktør/lærer
  • Instruksjon med lærer
  • Forelesning
  • Demonstrasjon

Vi deltar i forelesninger hvor deltakerne får anledning til å ta opp konkrete problemstillinger. Etter to foredrag om henholdsvis permakultur og kompostering, arrangeres utflukt for å lære hvordan komposteringen gjennomføres hjemme hos en av foredragsholderne. I forkant av frøbyttekveld, får deltakerne tips om hvordan emballering av frø kan foregå. Vannlilje-utplanting foregår parallellt med instruksjoner om vinteropplag og helårsplan. Urteforedrag og eplegele-produksjon samt grønnkåldrikk, følges av tips og oppskrifter.

Lenker til eksempler på kursprogram

Krav til lærer/instruktør

Formell og/eller erfaringsbasert kompetanse.

Læringsressurser

Kursinnholdet er satt sammen basert på kompetansen til enkelte foreldragsholder, og tar ikke i bruk et eget læreverk.

Eventuelle merknader

Kurset er ment å inspirere til en estetisk og etisk bruk av grønne ressurser i hagen og balkongen.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
  • Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
  • Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.