1677 Smykkelaging

Godkjent for 8–9 timer  |  4–15 deltakere  |  inntil 100 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

Gi deltakerne kjennskap til gullsmed‐faget og å gi de mulighet til å utfolde seg kreativt med det.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Ungdommer fra 14 år

Innhold

1. samling
TmL: 2
Tema:
Bli kjent med faget

Stikkord:

  • Informasjonsrunde om faget gullsmed.
  • Se på fagtegninger.
  • Gå gjennom diverse verktøy.

Arbeidsform:
Teoretisk innføring

Problemstillinger:

  • Hva jobber en gullsmed med?
  • Hva er nytten med fagtegninger?
  • Hvilke verktøy bruker man?

2. samling
TmL: 3
Tema:
Planlegging og design

Stikkord:

  • Gå videre med inspirasjon og ideer fra forrige samling.
  • Planlegge hva man skal lage.
  • Tema: De fire H‐ene.
  • Starte å designe eget smykke.

Arbeidsform:
Praktisk gjennomføring under veiledning

Problemstillinger:
Hvordan lage et smykke med inspirasjon fra de fire H‐ene?

3. samling
TmL: 4
Tema:
Arbeid med smykke og ferdigstilling

Stikkord:

  • Fortsette arbeidet med smykket.
  • Montere og tilpasse det.
  • Ferdig produkt utstilles slik at alle på kurset får sett hva de andre deltakerne har laget.
  • Ekstraoppgaver om noen blir tidligere ferdig enn andre.

Arbeidsform:
Praktisk gjennomføring under veiledning

Problemstillinger:

  • Hvordan har oppgaven blitt tolket?
  • Hvilke teknikker er brukt?
  • Hvilke verktøy har vært i bruk?
  • Har resultatene blitt like eller ulike, og på hvilke måter er de det?

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

Organisering og arbeidsmåter

Se innhold

Krav til lærer/instruktør

Instruktøren må ha kompetanse i faget.

Avsluttende prøve/eksamen

Det vil bli gjennomført felles evaluering for hele kurs‐helga, der emnekurset er en del.

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.