143 Slektsgransking

Godkjent for 15–30 timer  |  4–15 deltakere  |  inntil 100 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

Deltakerne vil få grunnleggende innføring til hvordan å komme igang med slektsgransning. * Lære å bygge opp sitt eget slektstre
* Lære å lete og lese kirkebøker, bygdebøker og annen skriftelig kilde.
* Opplæring i registrering av slekt på data. Det trengs ingen forkunnskap annet enn å ha opplysninger om forfedre født ca 1930 eller tidligere.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Målgruppe er kvinner og menn i alle aldre. Barn og ungdom er også interessert i dette. Det trengs ingen forkunnskap annet enn å ha opplysninger om forfedre født ca 1930 eller tidligere.

Innhold

Samling 1:

  • Bli kjent med kilder som: Digitalarkivet, kirkebøker, bygdebøker, folketellinger og andre relevante materialer. Sperrefrister for opplysninger pga. personvern m.v.
  • Søk i databaser via My Heritage (slektsprogram) for å kunne søke både i inn og utland.

Samling 2:

  • Deltakerene skal ha opplysninger om minst en av sine forfedre født senest 1930 da dette gjør det enklere å starte søk via digitalarkivet.
  • Oppstart av slektsprogram data.
  • Begynne registrering med seg selv og forfedre.

Samling 3:

  • Registrering, jobbe med folketellinger og bygdebøker.

Samling 4:

  • Registrering, scanning av bilder og lagring, og flette inn i slektsprogrammet.

Samling 5:

  • Registrering, sette inn mer utfyllende opplysninger omkring enkeltpersoner.

Samling 6:

  • Lære å ta ut slektstre og slektsbok fra data.
  • For de som ikke har data er det også mulig å fullføre på papirutgaver og viftediagram.

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

* Digitalarkivet
* Bygdebøker
* Lokalhistoriske kilder/ bøker
* Folketelleinger
* My Heritage (slektsprogram på nett)

Organisering og arbeidsmåter


Instruksjon med lærer
Gruppearbeid
Diskusjon
Demonstrasjon
Praktisk trening/arbeid
Studiesirkel (delvis med lærer)

Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven

  • Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.