1775 Farging: Beising av vegetabilske fibre med fargesopper
Læringsmål
Lære ulike metoder for å beise og soppfarge vegetabilske fibre
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Soppfargere i Forum for soppfargere i NSNF
Innhold
1. samling
Timer med lærer: 2Timer uten lærer: 2
Tema
Beisemetoder for lingarn
Stikkord
Beisemidler; alun, alunacetat, tanniner. Vegetabilske fibre; proteinfibre.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning og praktisk beising
Problemstillinger
Vegetabilske fibre må behandles forskjellig fra proteinfibre og det benyttes ulike kjemikalier for disse fibrene
2. samling
Timer med lærer: 4Timer uten lærer: 2
Tema
Farging av lingarn med skivesopper
Stikkord
Kanelslørsopper og andre skivesopper. Lysekthet.
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning og praktisk farging (koke fargesupper)
Problemstillinger
Hvor godt vil linfiberen ta til seg pigmentene i skivesopper?
3. samling
Timer med lærer: 4Timer uten lærer: 2
Tema
Farging av lingarn med kjuker
Stikkord
Kanelkjuke, gråkjuke, gulrandkjuke
Arbeidsform og gjennomføring
Forelesning og praktisk arbeid (koke fargesupper)
Problemstillinger
Hvordan vil linfiberen ta til seg de ulike pigmentene i kjuker. Lysekthet
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
Et kompendium om beising av lingarn vil deles ut. "Gode fargesopper"
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Kjenne beise- og fargemetoder
Avsluttende prøve/eksamen
Muntlig evaluering
Utfyllende opplysninger
Studieplanen beskriver flere samlinger, men den kan også organiseres som dags- eller helgekurs.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og bevare kulturarven gjennom læring.