1662 Birøkt Nybegynner - del 1 utvidet
Læringsmål
- Kurset vil gi deltakerne en innføring i bienes verden.
- Kurset skal gi deltagerne et faglig grunnlag for å vurdere om de ønsker å starte med birøkt.
- Kurset skal gi deltagerne kunnskap om naturens samspill, bienes plass i økosystemet, og verdien av å ta vare på insekter.
- Kurset skal gi et godt teoretisk utgangspunkt før en starter del 2 av kurset som er mer praktisk rettet.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Alle som ønsker å vite mer om birøkt.
Innhold
1. samling
TmL: 3
Tema:
Bifolket – individ og samfunn
Stikkord:
- Biologi
- Sosiologi
- Naturlig årlig livsrytme
- Dronningen og de gode hjelperne
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag. Video. Spørsmål og svar.
Problemstillinger:
- Ulike raser
- Ulike individer.
- Arbeiderbienes ulike funksjoner.
- Forstå individ og samfunn.
- Forstå den naturlige livsrytmen gjennom året.
2. samling
TmL: 3
Tema:
Naturgrunnlaget, utstyr, bigårdsplass
Stikkord:
- Klima/ værforhold
- Trekkplantene, vekstforhold, nektarproduksjon og trekkperioder
- Egen bigårdsplass
- Utstyr
- Norsk mål
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag. Demonstrasjon av utstyr, deltagerne blir kjent med utstyret. Spørsmål og svar.
Problemstillinger:
- Kjenne til lokale klimaforhold.
- Hvordan påvirker været biene?
- Trekkforhold i forhold til utviklingen i kuben.
- De viktigste trekkplantene gjennom året.
- Kunne velge en egnet bigårdsplass
- Kjenne til norsk mål og ulikt utstyr.
3. samling
TmL: 3
Tema:
Samfunnsmessige rammebetingelser, ulike honningtyper
Stikkord:
- Økonomiske og næringspolitiske
- Næring og organisering
- Økologisk honningproduksjon
- Ulike honningtyper
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag. Honningsmaking og diskusjon rundt ulike honningtyper.
Problemstillinger:
- Kjenne til Norges Birøkterlag, Honningcentralen, Mattilsynet.
- Kunnskap og gjeldende lover og regler, støtteordninger.
- Kunnskap om norsk birøkt generelt.
- Kjenne til økologisk honningproduksjon.
- Kjennskap til kostnader og hvor og hvordan man kan få kjøpt bifolk og utsyr.
- Kjenne til ulike typer honning.
4. samling
TmL: 3
Tema:
Kubestell – oppbygging og trekk
Stikkord:
• Utfordringer og teknikker\ • Vandring\ • Standardisering av driftsopplegg
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag. Spørsmål og svar.
Problemstillinger:
- De viktigste arbeidsoperasjonene fra vår til høst.
- Kjenne til vandringsmuligheter.
- Kunne sette opp en plan for hvordan du skal jobbe om sommeren.
- Kunne bruke et noteringssystem for driften.
- Hvordan sikre en god overvintring og godt grunnlag for neste sesong?
5. samling
TmL: 3
Tema:
Sverming og svermhindring, dronningproduksjon
Stikkord:
- Svermhindringsmetoder
- Innføring av dronninger
Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag. Spørsmål og svar.
Problemstillinger:
- Kjenne forhold som påvirker sverming.
- Ha god kunnskap om prinsippene rundt sverming.
- Kjenne til minimum 2 svermforebyggende metoder.
- Ha god kunnskap om hva man skal gjøre når man finner dronningceller.
- Kjenne til svermbehandlingsmetoder (+ regelverk for svermbehandling).
- Kjenne til prinsippene bak dronningproduksjon
- Kunnskap om hvordan føre inn dronninger.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- Ingarsis Birøkt.Forfatter: Roar Ree Kirkevold
- Mitt første år som birøkter. Forfattere: Eli Åsen og Trude Sommerstad
For lærer/instruktør:
- Ingarsis birøkt. Forfatter. Roar Ree Kirkevold
- Mitt første år som birøkter. Forfattere: Eli Åsen og Trude Sommerstad
- Boken om biodling.
- Lærebog i biavl. Forfatter: Eigil Holm.
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold.
Krav til lærer/instruktør
God kunnskap om birøkt.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.