1420 NKK Instruktør - trinn II Bruks

Godkjent for 8–70 timer  |  4–15 deltakere  |  inntil 100 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

  • Bli bemyndiget som trinn II Bruksinstruktør som skal avholde nybegynner og videregående kurs i Brukshund øvelser for NKKs samarbeidende klubber.
  • Eleven skal kunne gjøre rede for de fleste av emnets vesentlige fakta, begrep, regler og lignende.
  • Skal kunne benytte kunnskapene til å analysere og løse et problem eller en oppgave.
  • Skal kunne dele opp en øvelse i delmomenter og momenter og kunne forklare innlæring på de ulike trinn.
  • Kursdeltakeren skal ha ferdighet til selvstendig å kunne gjennomføre de forelagte oppgaver på en i alt vesentlig riktig måte.
  • Bør kunne komme med forslag til feilretting.
  • Skal kunne planlegge og utføre en handling.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Trinn I instruktører som ønsker å videreutdanne seg innen brukshundarbeid.

 

Innhold

1. samling
TmL: 21
Tema:

  • NKKs Udanningplanform instruktører trinn II brukshund.
  • Utdanningsplanlegging.
  • Pedagogisk praksis

Stikkord:
Utdanningsplanlegging:

  • utdanningsmål/formuleringer.
  • Forarbeid.
  • Motivasjon.
  • Kommunikasjon
  • Instruktørens rolle i en læresituasjon
  • Forskjellige undervisningsformer
  • Hjelpemidler i undervisningen

Pedagogisk praksis:

  • Planlegging og gjennomføring av leksjon, gruppearbeid og foredrag.
  • Forberede elevleksjoner i gruppe.
  • Uforberedt framtreden overfor en gruppe.
  • Praktisk gjennomføring av leksjoner.

Arbeidsform og gjennomføring:
Man vil kunne benytte både foredrag, diskusjon, demonstrasjon og rollespill.

Problemstillinger:
Kommunikasjon, etikk og holdninger

2. samling
TmL: 49
Tema:

  • Adferd og Læring
  • Øvelser
  • Praksis

Stikkord:
Adferd og Læring: sum 10 timer

  • Hundens utviklingsfaser fra fødselen til voksen hund.
  • Hundens instinktreaksjoner og vanligste tegn og signaler.
  • Problematferd hva oppleves som problemer, og hvordan løses dem.
  • Stress.
  • Hundens forplantning og nedarving av visse egenskaper og defekter.
  • Hundens mentalitet - funksjonsanalyse.

Øvelser: sum 10 timer

  • Lydighetsøvelser som Fremmadsending, skuddprøve, apportering, budføring, innkalling med stå og dekk, fritt hopp, hals på kommando, stigeklatring mm.

Spor: sum 10 timer

  • Sporvitring, spormuligheter og begrensninger.
  • Værets innvirkning på sporet.
  • Samspill mellom hund og fører.
  • Skape interesse for sporet.
  • Belønningens betydning.
  • Utstyr.
  • Påsett.
  • Behandling av sporlina.
  • Opptreden i sporet.
  • Analyse av hunden i sporet.
  • Apportering av gjenstander i sporet.
  • Spor i forskjellig terreng.
  • Spor av ulik alder.
  • Sporoppsøk.
  • Opptreden ved vinkel.

Rundering: sum 10 timer

  • Utstyr.
  • Søksmåte.
  • Markering/melding.
  • Synlig figurant.
  • Blindslag og figurant.
  • Markering/melding på skjult figurant.
  • Flere figuranter.

Rapport: sum 4 timer

  • Utstyr.
  • Fører og hjelpefører.
  • Opptreden på stasjonene.
  • Sending og mottak.
  • Øvelse i åpent terreng.
  • Forlengelse av strekningen.
  • Øvelse i skjult terreng.
  • Økende lengde på strekningen.
  • Forstyrrelser.

Feltsøk: sum 5 timer

  • Utstyr.
  • Søksmåte.
  • Gjenstander/Apporter.
  • En gjenstand.
  • Flere gjenstander.
  • Avlevering.

Praksis:

  • Instruerte praktiske leksjoner.
  • Alle eleven skal ha gjennomført/instruert minimum 5 praktiske leksjoner.
  • Total kurstid 70 tim.
  • I tillegg kommer ytterligere 5 tim som er fordelt på Skriftlig, muntlig og praktisk prøve.

Arbeidsform og gjennomføring:
På den praktiske delen vil man benytte instruksjon, praktisk trening med veiledning og observasjon av andre deltakere og hunder

Problemstillinger:

  • Eleven skal kunne ha innsikt og forståelse og kan se sammenhenger.
  • Skal kunne bygge opp øvelser etter øvelses- og momentlæra, at de har forståelse for hvordan en kan bygge opp en hund og viktigheten av å tilpasse opplæringen etter hundens egenart og alder.
  • Valpens utvikling er vesentlig.
  • At eleven kan organisere og gjennomføre en praktisk leksjon med minimum 2 ekvipasjer i en øvelse.
  • Kunne se feil og korrigere.

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

For deltakerne:

  • En pedagogisk veiledning for NKKs instruktører. Hefte av T. Østlie.
  • Din hund og Din hund fortsetter av Sven Järverud af Klinteberg.
  • Regelverk for Brukshund prøver.
  • Rapporthunden av Inki og Roland Sjøstrøm.

For lærer/instruktør:

  • Aktuell litteratur til støtte for kursleder: samme som for deltakerne

Organisering og arbeidsmåter

Se innhold

Krav til lærer/instruktør

Godkjent Trinn III instruktør Brukshund av NKKs hovedstyre.

Utfyllende opplysninger

NKKs mål med instruktørkurs trinn II er å opparbeide en instruktørstab slik at alle klubber har tilgang på bemyndigede instruktører.
Følgende krav for å bli bemyndiget trinn II bruskinstruktør:

  • Være bemyndiget som trinn I instruktør.
  • Skal ha en anbefaling fra sin lokaleklubb som er samarbeidende med NKK.
  • Skal ha trent og ført frem hund til klasse A NKKs offisielle Brukshund program (NBF)alternativt A-godkjent redningshund, ha opprykk til klasse 3 i RSP eller RRP eller godkjent patruljehund i politiet eller forsvaret.
  • Ha avholdt minimum 2 kurs på minst 10 tim hver som trinn I instruktør.