1420 NKK Instruktør - trinn II Bruks
Læringsmål
- Bli bemyndiget som trinn II Bruksinstruktør som skal avholde nybegynner og videregående kurs i Brukshund øvelser for NKKs samarbeidende klubber.
- Eleven skal kunne gjøre rede for de fleste av emnets vesentlige fakta, begrep, regler og lignende.
- Skal kunne benytte kunnskapene til å analysere og løse et problem eller en oppgave.
- Skal kunne dele opp en øvelse i delmomenter og momenter og kunne forklare innlæring på de ulike trinn.
- Kursdeltakeren skal ha ferdighet til selvstendig å kunne gjennomføre de forelagte oppgaver på en i alt vesentlig riktig måte.
- Bør kunne komme med forslag til feilretting.
- Skal kunne planlegge og utføre en handling.
Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper
Trinn I instruktører som ønsker å videreutdanne seg innen brukshundarbeid.
Innhold
1. samling
TmL: 21
Tema:
- NKKs Udanningplanform instruktører trinn II brukshund.
- Utdanningsplanlegging.
- Pedagogisk praksis
Stikkord:
Utdanningsplanlegging:
- utdanningsmål/formuleringer.
- Forarbeid.
- Motivasjon.
- Kommunikasjon
- Instruktørens rolle i en læresituasjon
- Forskjellige undervisningsformer
- Hjelpemidler i undervisningen
Pedagogisk praksis:
- Planlegging og gjennomføring av leksjon, gruppearbeid og foredrag.
- Forberede elevleksjoner i gruppe.
- Uforberedt framtreden overfor en gruppe.
- Praktisk gjennomføring av leksjoner.
Arbeidsform og gjennomføring:
Man vil kunne benytte både foredrag, diskusjon, demonstrasjon og rollespill.
Problemstillinger:
Kommunikasjon, etikk og holdninger
2. samling
TmL: 49
Tema:
- Adferd og Læring
- Øvelser
- Praksis
Stikkord:
Adferd og Læring: sum 10 timer
- Hundens utviklingsfaser fra fødselen til voksen hund.
- Hundens instinktreaksjoner og vanligste tegn og signaler.
- Problematferd hva oppleves som problemer, og hvordan løses dem.
- Stress.
- Hundens forplantning og nedarving av visse egenskaper og defekter.
- Hundens mentalitet - funksjonsanalyse.
Øvelser: sum 10 timer
- Lydighetsøvelser som Fremmadsending, skuddprøve, apportering, budføring, innkalling med stå og dekk, fritt hopp, hals på kommando, stigeklatring mm.
Spor: sum 10 timer
- Sporvitring, spormuligheter og begrensninger.
- Værets innvirkning på sporet.
- Samspill mellom hund og fører.
- Skape interesse for sporet.
- Belønningens betydning.
- Utstyr.
- Påsett.
- Behandling av sporlina.
- Opptreden i sporet.
- Analyse av hunden i sporet.
- Apportering av gjenstander i sporet.
- Spor i forskjellig terreng.
- Spor av ulik alder.
- Sporoppsøk.
- Opptreden ved vinkel.
Rundering: sum 10 timer
- Utstyr.
- Søksmåte.
- Markering/melding.
- Synlig figurant.
- Blindslag og figurant.
- Markering/melding på skjult figurant.
- Flere figuranter.
Rapport: sum 4 timer
- Utstyr.
- Fører og hjelpefører.
- Opptreden på stasjonene.
- Sending og mottak.
- Øvelse i åpent terreng.
- Forlengelse av strekningen.
- Øvelse i skjult terreng.
- Økende lengde på strekningen.
- Forstyrrelser.
Feltsøk: sum 5 timer
- Utstyr.
- Søksmåte.
- Gjenstander/Apporter.
- En gjenstand.
- Flere gjenstander.
- Avlevering.
Praksis:
- Instruerte praktiske leksjoner.
- Alle eleven skal ha gjennomført/instruert minimum 5 praktiske leksjoner.
- Total kurstid 70 tim.
- I tillegg kommer ytterligere 5 tim som er fordelt på Skriftlig, muntlig og praktisk prøve.
Arbeidsform og gjennomføring:
På den praktiske delen vil man benytte instruksjon, praktisk trening med veiledning og observasjon av andre deltakere og hunder
Problemstillinger:
- Eleven skal kunne ha innsikt og forståelse og kan se sammenhenger.
- Skal kunne bygge opp øvelser etter øvelses- og momentlæra, at de har forståelse for hvordan en kan bygge opp en hund og viktigheten av å tilpasse opplæringen etter hundens egenart og alder.
- Valpens utvikling er vesentlig.
- At eleven kan organisere og gjennomføre en praktisk leksjon med minimum 2 ekvipasjer i en øvelse.
- Kunne se feil og korrigere.
Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)
For deltakerne:
- En pedagogisk veiledning for NKKs instruktører. Hefte av T. Østlie.
- Din hund og Din hund fortsetter av Sven Järverud af Klinteberg.
- Regelverk for Brukshund prøver.
- Rapporthunden av Inki og Roland Sjøstrøm.
For lærer/instruktør:
- Aktuell litteratur til støtte for kursleder: samme som for deltakerne
Organisering og arbeidsmåter
Se innhold
Krav til lærer/instruktør
Godkjent Trinn III instruktør Brukshund av NKKs hovedstyre.
Utfyllende opplysninger
NKKs mål med instruktørkurs trinn II er å opparbeide en instruktørstab slik at alle klubber har tilgang på bemyndigede instruktører.
Følgende krav for å bli bemyndiget trinn II bruskinstruktør:
- Være bemyndiget som trinn I instruktør.
- Skal ha en anbefaling fra sin lokaleklubb som er samarbeidende med NKK.
- Skal ha trent og ført frem hund til klasse A NKKs offisielle Brukshund program (NBF)alternativt A-godkjent redningshund, ha opprykk til klasse 3 i RSP eller RRP eller godkjent patruljehund i politiet eller forsvaret.
- Ha avholdt minimum 2 kurs på minst 10 tim hver som trinn I instruktør.