1785 Lydighetskurs konkurranse Klasse 2+
Mål
Med utgangspunkt i hver ekvipasjes utgangsnivå skal de lære å mestre i øvelsene i Norsk Kennel Klubs lydighetskonkurranser.
Deltakerne skal få kunnskap som dekker øvelsene i klasse 2, 3 og nye FCI klasse 3.
Deltakerne skal ha tilegnet seg kunnskap, slik at de kan starte offisiell konkurranse etter endt kurs.
Målgruppe
Lydighetskonkurranseutøvere med minumum bestått poengsum i klasse 1.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 10 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Kurset tar utgangspunkt i hver ekvipasjes utgangsnivå. Hund og eier skal lære å mestre i øvelsene i Norsk Kennel Klubs lydighetskonkurranser. Kurset dekker øvelsene i klasse 2, 3 og nye FCI klasse 3. Målet er å kunne starte offisielt konkurranse etter endt kurs.
Krever instruktører med erfaring fra konkurranselydighet
1. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Analyse og gjennomkjøringskonkurranse
Stikkord
Konkurranse, Poeng, analyse av ferdigheter og utviklingsbehov.
Arbeidsform og gjennomføring
Bedømming. Diskusjon og gjennomgang av hver enkelt ekvipasje.
Problemstillinger
Finner 3 hovedområder ekvipasjen bør ha ekstra fokus på under kurset. De områdene som vil gi mest utbytte i form av høyere karakterer.
2. samling
Timer med lærer: 3
Tema
Teori
Stikkord
Belønning, korrigering. Generalisering. Differensiering. Trening med forstyrrelser. Konkurransementalitet. Kommandoer/tegn. Regler og bedømming
Arbeidsform og gjennomføring
Foredrag og diskusjoner.
Problemstillinger
Hvordan trene slik at hund og fører takler konkurransesituasjoner? Hvorfor er konkurransesituasjoner så forskjellige fra vanlige treninger og treningskonkurranser?
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Fri ved foten. Innkalling. Fremadsending. Avstandskommando.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Fokusere på hovedmomentene i øvelsene.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Felles bli øvelser, momenter under marsj, kontakt.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Fellesbli øvelser hvor fører forsvinner ut av synet. Skille mellom de forsjellige momentene under marsj. Sitt, Stå og ligg. Grunnleggende kontakttrenig i fellesmiljø.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Hoppøvelser. Apportering. Fri ved foten. Innkallingsmomenter.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Hoppe selv om hoppet ikke står i naturlig linje. Detaljfokus på alle momentene i Fri ved foten. Innkalling med avbrudd av Stå og/eller Ligg.
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Fremmadsending. Fellesøvelser. Avstandskomando. Momenter under marsj.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Fremmadsending med mindre påvirkninger. Forstyrrelser på fellesøvelser. Avstandskommando uten fremdrift. Forskjellige momenter under marsj.
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Fri ved foten. Hoppøvelser. Ekstremforstyrrelsesøving under kontakt. Fremmadsending
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Spesielt fokus på svinger og vendinger i springmarsj og sakt marsj. Fart over hoppet. Holde kontakt ved invitasjon til lek og kontakt fra andre. Fremmadsending til flere punkter.
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og sammensetting av delmomenter.
Stikkord
Sette sammen momenter til hele øvelser. Fremmadsending, innkalling, Avstandskommando. Hopp. Momenter under marsj og fri ved foten.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Få hunden til å gjøre flere momenter uten belønning i mellom momentene. Beholde arbeidsglød og motivasjon.
9. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Gjennomkjøring av konkurransemomentene
Stikkord
Konkurranse. Poeng, analyse av ferdigheter og utbytte av kurset.
Arbeidsform og gjennomføring
Konkurranse, diskusjon
Problemstillinger
Hva har vært suksessfaktorer for fremgangen? Fokus områder for videre konkurranse og trening.
Litteratur/materiell for deltakerne
Norsk Kennel Klubs regelverk for lydighetsøvelser.
Krav til lærer/instruktør
Erfaren konkurranseutøver i lydighet. Anbefales å være minimum NKK Trinn 1 Instruktør, gjerne Trinn II Lydighet.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Norsk Kennel Klubs regelverk for lydighetsøvelser
Opplegg for evaluering
Tilbakemeldingsskjema ved avslutning. Justering av opplegget til neste kurs basert på tilbakemeldigene.