1783 Bronsemerkelydighet- NKK
Mål
Lære deltagerne øvelsene til NKKs Bronsemerket, slik at de kan starte i konkurranse og klare Bronsemerket.
Målgruppe
Hundeekvipasjer med erfaring fra valp og /eller nybegynnerkurs, eller ekvipasjer med ekstra interesser for konkurranse med hund.
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
Eventuelle merknader
Generelt hver kurskveld starter man med repetisjon og kontroll av hjemmeleksen fra forrige kurskveld.
1. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Teori
Stikkord
Signaler, Sanser, Belønning, Generalisering, trening med forstyrrelser, Kommandoer/tegn, Enkelt om regler og bedømming.
Arbeidsform og gjennomføring
Foredrag og diskusjoner.
Problemstillinger
Hvordan trene hund? Legge vekt på viktigheten av å trene hjemme og generalisere. Forskjellen på hjemme i trygge omgivelser og på kursplass. Hva skjer med fører i konkurransesituasjon alene med dommer? Hvilke øvelser skal hundene utføre?
2. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Tannvis, Enkeltdekk, Lineføring, Belønning
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Grunntrening av hund i forstyrrende omgivelser. Trening hjemme. Fokuser på delmomenter. Tilgjengelighet i tannvis, Neddekk og bli liggende. Kontakt i lineføring. Korrekt timing og intensitet i belønningen.
3. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Dekk ifra holdt, innkalling, Stå under marsj, lineføring
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Minne på å trene enkelt momenter. Rask neddekk, hurtighet på innkalling, stoppe i stående stilling, kontakt og vendinger i Lineføring.
4. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Kontakt m/lett forstyrrelser, Fart på lineføring , enkeltdekk og tannvis
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Trene kontakt med enkle forstyrrelser. Trene lineføring i forskjellige tempo. Saktemarsj og springmarsj. Tannvis og gå ifra på enkeltdekk.
5. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Stå under marsj, innkalling, enkeltdekk, tannvis og lineføring.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Bli stående, bli sittende, bli liggende, rolig under tannvis. Jobbe med å få god kontakt på lineføring.
6. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og øving på delmomenter.
Stikkord
Dekk ifra holdt, Stå under marsj, Lineføring, Innkalling, Enkelt dekk.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Jobbe spesifikt med holdter under lineføring. Jobbe med tilmarsjer uten line. Fart innkalling og bli sittende som egne momenter. Forstyrrelse på enkeltdekken.
7. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og sammensetting av delmomenter.
Stikkord
Sette sammen delmomenter i øvelsene Dekk ifra holdt, Stå under marsj og Lineføring.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Få hunden til å gjøre flere momenter uten belønning i mellom momentene. Beholde arbeidsglød og motivasjon.
8. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Praktisk trening og sammensetting av delmomenter.
Stikkord
Sette sammen delmomenter i øvelsene. Innkalling, tannvis og enkeltdekk.
Arbeidsform og gjennomføring
PMVIØK. Demonstrasjon, instruksjon og praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Få hunden til å gjøre flere momenter uten belønning i mellom momentene. Beholde arbeidsglød og motivasjon.
9. samling
Timer med lærer: 2
Tema
Øve på konkurransesituasjon. Gjennomgang av alle øvelsene.
Stikkord
Gjøre øvelsene korrekte. Unngå unødvendige dobbelt kommandoer, handtegn etc.
Arbeidsform og gjennomføring
Konkurransegjennomgang, diskusjon
Problemstillinger
Hva har vært suksessfaktorer? Hva er hovedutfordringen før Bronsemerkeprøven? Fokus på siste uken med egentrening.
10. samling
Tema
Bronsemerkekonkurranse
Stikkord
Konkurranse, Poeng, analyse av ferdigheter og utbytte av kurset.
Arbeidsform og gjennomføring
Konkurranse, diskusjon
Problemstillinger
Hva har vært suksessfaktorer for fremgangen? Fokusområder for videre konkurranse og trening.
Litteratur/materiell for deltakerne
NKKs bronsemerkeregelverk i lydighet
Krav til lærer/instruktør
Erfaren konkurranseutøver i lydighet. Anbefales å være minimum NKK Trinn 1 Instruktør, gjerne Trinn II Lydighet.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
NKKs bronsemerkeregelverk i lydighet
Opplegg for evaluering
Tilbakemeldingsskjema ved avslutning. Justering av opplegget til neste kurs basert på tilbakemeldigene.