1757 Miljøkurs
Mål
Lære hund og eier å takle ulike miljøer og utfordringer i hverdagen ved å;
- lære å fungere sammen med fremmede hunder og mennesker.
\ - utfordre hunden mentalt gjennom metoden rally lydighet.
- lære skikkethet med agility.
Målgruppe
Alle hundeeiere
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 1
Timer uten lærer: 1
Tema
Miljøtrygghet
Stikkord
Hvordan sikre at hunden bli trygg i ulike miljøer.
Arbeidsform og gjennomføring
Teori, demonstrasjon og forelesning
Problemstillinger
Hva er miljøtrygghet?
2. samling
Timer med lærer: 5
Timer uten lærer: 5
Tema
Fungere i flokk
Stikkord
Oppsøke ulike miljøer, hunder og mennesker.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening med veiledning.
Problemstillinger
Hvordan gjøre hunden miljøtrygg og eier miljøbevist?
3. samling
Timer med lærer: 3
Timer uten lærer: 3
Tema
Innkalling, hilse pent og passering.
Stikkord
Hvordan lære inn innkalling, hilse pent og hvordan passere på en trygg måte.
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening
Problemstillinger
Hva gjør vi når hunden ikke vil komme? Hva gjør vi når den hopper opp når vi hilser, eller utagerer når vi passerer.
4. samling
Timer med lærer: 1
Tema
Rallylydighet
Stikkord
Kort innføring i hvordan vi kan trene rallylydighet
Arbeidsform og gjennomføring
Praktisk trening
Problemstillinger
Hvordan kan vi utfordre hunden mentalt ved hjelp av metoden.
5. samling
Timer med lærer: 2
Timer uten lærer: 2
Tema
Agility
Stikkord
Hva er agility
Arbeidsform og gjennomføring
Teori, og praktisk trening
Problemstillinger
Hvordan trene skikkethet på agilitybanen
Litteratur/materiell for deltakerne
Kompendium laget av instruktør
Krav til lærer/instruktør
Trinn 1
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Agility 1-2-3. Lek med meg. Din hund Din hund fortsetter.
Opplegg for evaluering
Skriftlig evaluering på siste time