1746 Konkurranselydighet klasse 1 og 2
Mål
Etter kurset bør deltakerne kunne de grunnleggende elementene i å trene hund i lydighet klasse 1 og 2, og vite hvordan de skal kunne trene videre for å bedre ferdighetene både hos seg selv og hunden, for å komme videre i hver enkelt øvelse.
Målgruppe
Bestått bronsemerkeprøve
Studieplanen kan knyttes opp mot følgende mål i Voksenopplæringsloven
- Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere.
- Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon.
- Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering.
- Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring.
- Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne.
Antall deltakere
Studieplanen er utarbeidet for 5 til 15 deltakere. Det vil ikke utbetales tilskudd til dette kurset dersom færre enn 3 deltakere fullfører kurset.
1. samling
Timer med lærer: 1,5
Tema
Felles dekk, FVF, utgangsstilling
Stikkord
Hundeførerne skal bli kjent med hvordan de videre kan trene for å forbedre sine ferdigheter i nevnte øvelser/momenter
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av momenter og øvelser. Instruktør tar utgangspunkt i hver enkelt ekvipasje og gir individuelle råd/tips i hvordan hundefører kan jobbe med hunden sin for å perfeksjonere hver enkelt øvelse.
Problemstillinger
Presise tilbakemeldinger til hunden, belønning i rett tid og på rett sted. Hva fører feil belønning til, og hva belønnes egentlig?
2. samling
Timer med lærer: 1,5
Tema
FVF, stå og dekk under marsj, fremadsending
Stikkord
Hundeførerne skal bli kjent med hvordan de videre kan trene for å forbedre sine ferdigheter i nevnte øvelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av momenter og øvelser. Instruktør tar utgangspunkt i hver enkelt ekvipasje og gir individuelle råd/tips i hvordan hundefører kan jobbe med hunden sin for å perfeksjonere hver enkelt øvelse.
Problemstillinger
Presise tilbakemeldinger til hunden, belønning i rett tid og på rett sted. Hva fører feil belønning til, og hva belønnes egentlig?
3. samling
Timer med lærer: 1,5
Tema
Hopp, innkalling, avstand
Stikkord
Hundeførerne skal bli kjent med hvordan de videre kan trene for å forbedre sine ferdigheter i nevnte øvelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av momenter og øvelser. Instruktør tar utgangspunkt i hver enkelt ekvipasje og gir individuelle råd/tips i hvordan hundefører kan jobbe med hunden sin for å perfeksjonere hver enkelt øvelse.
Problemstillinger
Presise tilbakemeldinger til hunden, belønning i rett tid og på rett sted. Hva fører feil belønning til, og hva belønnes egentlig?
4. samling
Timer med lærer: 1,5
Tema
Momenttrening og hele øvelser
Stikkord
Hundeførerne skal vite viktigheten av momenttrening, og hvordan hvert moment må trenes for å forbedre de forskjellige øvelsene i lydighet. Hundeførerne skal vite hvordan de setter sammen de forskjellige momentene til hele øvelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av momenter og øvelser. Instruktør tar utgangspunkt i hver enkelt ekvipasje og gir individuelle råd/tips i hvordan hundefører kan jobbe med hunden sin for å perfeksjonere hver enkelt moment og øvelse.
Problemstillinger
Hvordan forbedre det "svake punktet" (momentet) i hver øvelse? Hvordan sette nye kriterier, og hvordan komme videre fra moment til hel øvelse?
5. samling
Timer med lærer: 1,5
Tema
FVF, apport
Stikkord
Hundeførerne skal bli kjent med hvordan de videre kan trene for å forbedre sine ferdigheter i nevnte øvelser.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon av momenter og øvelser. Instruktør tar utgangspunkt i hver enkelt ekvipasje og gir individuelle råd/tips i hvordan hundefører kan jobbe med hunden sin for å perfeksjonere hver enkelt øvelse.
Problemstillinger
Hvordan påvirker hundeførers kroppsspråk hundens arbeid?
6. samling
Timer med lærer: 1,5
Tema
Konkurranse kontra trening
Stikkord
Hundeførerne skal bli kjent med hvordan de bør trene for å gjøre forskjellen mellom konkurranse og trening minst mulig for hunden.
Arbeidsform og gjennomføring
Demonstrasjon. Instruktør tar utgangspunkt i hver enkelt ekvipasje og gir individuelle råd/tips i hvordan hundefører kan jobbe for å lykkes i konkurranse.
Problemstillinger
Hvorfor oppfører hunden seg annerledes på konkurranser og trening? Hva gjør hundefører annerledes?
Litteratur/materiell for deltakerne
Ingen spesiell literatur, men regelverk for lydighetskonkurranser må deltakerne ha kjennskap til.
Krav til lærer/instruktør
Instruktør har konkurrert på høyt nivå med egen hund.
Aktuell litteratur til støtte for lærer/instruktør
Regelverk for lydighetskonkurranser.
Opplegg for evaluering
Anonyme evalueringsskjemaer.