1374 Videregående kurs i birøkt

Godkjent for 8–36 timer  |  4–15 deltakere  |  inntil 100 % elektronisk kommunikasjon

Læringsmål

  • Kursdeltagerne skal se sammenhengen mellom egen dyktighet, bienes trivsel og produksjonsresultatet.
  • De skal også se sammenhengene og samspillet mellom bifolket og bifolkets miljøbetingelser.
  • Det er utarbeidet egne læringsmål for kurset.

Målgruppe og ev. krav til forkunnskaper

Birøktere med grunnkurs (nybegynnerkurs) i birøkt + minst 1 års praktisk erfaring i birøkt, eller med realkompetanse gjennom minst 2 års erfaring som aktiv birøkter.

Innhold

1. samling
TmL: 3
Tema:

  • Viktige bedriftsøkonomiske forhold
  • Bigården gjennom året

Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar

Problemstillinger:

  • Sette opp planer som standardiserer operasjonene og gir god utnyttelse av bifolkenes produksjonspotensiale og bigårdens trekkgrunnlag
  • Kjenne de grunnleggende økonomiske sidene ved birøkt, og hvilke forhold som har stor betydning for det økonomiske resultatet
  • Kunne vurdere hvordan ulike driftsformer kan påvirke produksjonens økonomi, og vurdere hvordan endringer i driftsopplegg kan bedre effektiviteten i produksjonen

2. samling
TmL: 3
Tema:

  • Trekkforholdenes betydning
  • Bifolkets naturlige utvikling gjennom året

Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar

Problemstillinger:

  • Bifolkets naturlige utviklingscyklus gjennom året, og hvilken betydning denne har i praktisk birøkt
  • Bifolkets vekst og utvikling: forutsetninger og dynamikk
  • Bifolkets reproduksjonsbiologi og grunnprinsippene for svermhindring og dronningproduksjon
  • Dronningas oppgaver og betydning i bifolket. Hva er ei god dronning ?
  • Bifolkets helse og ”imunforsvar”
  • Kjenne hovedtrekkplantene: blomstringstidspunkt, varighet, nektarproduksjonen i området, og forutsetningene for denne
  • Vurdere trekkforholdene: hovedtrekkperiodene og nektarpotensialet i et område, og hvilke innvirkning dette har på bifolkenes utvikling og valg av driftsform
  • Forstå klimaet og værets betydning for bifolkenes utvikling og valg av driftsform

3. samling
TmL: 3
Tema:

  • Driftsformer, driftsplanlegging og standardisering
  • Vår og forsommeroperasjoner (april-15. Mai)
  • Operasjoner: kubeoppbygging og svermhindring
  • Kubeoppbygging (kubesjekk, innskrenking, drivforing, yngelutjevning, varroabehandling)
  • Svermhindring ( dronningcellesjekk, utvidelse og kassepåsett)
  • Sommervandring og utebigårder
  • Presentasjon og utdeling av øvingsoppgave 2: ”sett opp en begrunnet, realistisk driftsplan for bigården din for neste sesong” (innlevering siste kursdag)

Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar

Problemstillinger:

  • Kubevurdering, innskrenking / utvidelse av plass, drivfòring, yngelutjevning.
  • Tilpasning til hovedtrekkene

4. samling
TmL: 3
Tema:

  • Kubeoppbygging (kubevurdering, innskrenking/ utvidelse, drivfòring, yngeloverføring)
  • Svermhindring (sjekk for dronningceller, kassepåsett), varroabehandling (dronetavleteknikken)

Stikkord:

  • Kubesjekk for dr. Celler
  • Kassepåsett og yngeloppflytting
  • Inngrep i kuber med dronningceller

Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelse

Problemstillinger:

  • Metoder og teknikker for å unngå svermerus vs behandling av kuber i svermerus:
    - Regelmessig kubesjekk
    - Plassregulering
    - Yngelflytting
    - Styrkeregulering

5. samling
TmL: 3
Tema:
Sommeroperasjoner (15 mai – 15.juli)

Stikkord:

  • Svermhindring, svermbehandling, avleggerproduksjon, dronningproduksjon
  • Sverming og svermhindring
  • Det biologiske grunnlaget (hva påvirker sverming)
  • Hindre svermerus
  • Handtere svermerus
  • Sverming og svermbehandling

Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar

6. samling
TmL: 3
Tema:

  • Svermhindringsmetoder og teknikker
  • Kuber uten svermerus
  • Kuber i svermerus

Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelse

7. samling
TmL: 3
Tema:

  • Dronning og –skifte
  • Dronningproduksjon
  • Avleggere og avleggerproduksjon

Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar

Problemstillinger:

  • Det biologiske grunnlaget for effektiv dronningproduksjon
  • Avlsmaterialet, cellebyggeren og parebifolket
  • Metoder og teknikker: omlarving / cellelist, parekasett / yngelavlegger.
  • Reinparing vs friparing
  • Litt avlsteori
  • Litt parebiologi

8. samling
TmL: 3
Tema:

  • Dronningproduksjon – metoder og teknikker
  • Avleggerproduksjon – metoder og teknikker

Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelser

Problemstillinger:

  • Hensikten (oppformering, svermhindring, parebifolk)
  • Metoder og teknikker: skaksverm, yngelavleggere, oppdeling av bifolk

9. samling
TmL: 3
Tema:
Seinsommeroperasjone (15. Juli – 1. September)

Stikkord:

  • Operasjoner: lyngvandring, bifolk til overvintring, honninghøsting
  • Gode bifolk til overvintring
  • Lyngtrekk og lyngvandring
  • Effektiv innhøsting

Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar

Problemstillinger:

  • Hvorfor vandre med biene ?
  • Vandring eller stasjonær utebigård?
  • Trekkvurdering
  • Kubepassering og logistikk
  • Teknikker og organisering av vandring over lange avstander (lyngvandring)
  • Tidspunkt
  • Metoder og teknikker (båsing, børsting, bitømmer)
  • Hvorfor viktig med gode kuber til overvintring ?
  • Hva er en god overvintringskube?
  • Hvordan sikrer vi oss gode overvintringskuber ?

10. samling
TmL: 3
Tema:
Høstoperasjoner ( september – november)

Stikkord:

  • Operasjoner: dronninginnføring, overvintring, slynging og honningbehandling
  • Dronninginnføring
  • Klargjøring for overvintreing
  • Varroabehandling
  • Slynging og kasselagring
  • Honningbehandling

Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar

Problemstillinger:

  • Honningbehandling for konsummarkedet (podemetoden)
  • Styrkevurdering, innskrenking, og fòring
  • Litt middbiologi
  • Behandlingsmetoder med organiske syrer

11. samling
TmL: 3
Tema:

  • Dronninginnføring – metoder og teknikker
  • Kort teoretisk gjennomgang (repetisjon)
  • Demonstrasjon og praktiske øvelser

Arbeidsform og gjennomføring:
Demonstrasjon / praktisk øvelse

Problemstillinger:

  • Hvorfor skifter vi dronninger?
  • Biologiske forutsetninger for vellykket dronninginnføring, bifolkets ”mentale” tilstand, tidspunkt på året
  • Metoder og teknikker: papirmetoden, burmetoden

12. samling
TmL: 3
Tema:

  • Presentasjon og diskusjon av driftsplaner (se øvingsoppgave 2)
  • Faglig oppsummering
  • Foredrag med diskusjon

Arbeidsform og gjennomføring:
Foredrag, spørsmål og svar, presentasjon av oppgaver, oppsummering

Læringsressurser (utstyr, bøker, filmer, lenker etc.)

For deltakerne:

  • Roar Ree Kirkevold: ”Ingarsis birøkt”
  • Biodlarna: ”Boken om Biodling”, kursnotater.

Organisering og arbeidsmåter

Se innhold

Krav til lærer/instruktør

God kunnskap om kursets tema, god formidlingsevne.

Avsluttende prøve/eksamen

Eget evalueringsskjema, lastes ned fra Norges Birøkterlags hjemmeside.

Utfyllende opplysninger

Kursmateriell lastes ned fra Norges Birøkterlags hjemmeside.